نقد فیلم و سریال ها را اینجا بخوانید
نقد، علیه استثمار مغزها و دلهاست و علیه تمام تعصبها، پیشفرضها و پیشداوریها
نقد
نمایش همه
نقدی بر فیلم تعطیلات از دست رفته
نویسنده: جیمز ایجی وقتى داشتم فيلمى را تماشا مىكردم كه بيلى وايلدر و چارلز براكت از روى داستانى از چارلز جكسن دربارهى الكليسم ساختهاند، تعطيلات از دست رفته، احساس مسرت...

از تکرار تا بیداری، پدیدارِ انسان در خانهای کوچک؛ نقدی بر فیلم آپارتمان
هر زمان که زندگی، بیشتر جنس سخت و ناملایمتی خود را آشکار میکند، چیزی درون من دگرگون میشود. نه از جنس واکنشهای هیجانی یا دلسردیهای رایج، بلکه نوعی گریز به...

نقدی بر فیلم سانست بلوار اثر بیلی وایلدر
نویسنده: راجر ایبرت مترجم: محمدرضا چاوشی «سانست بلوار» ساخته بیلی وایلدر، تصویری از یک ستاره فراموششده دوران صامت است که در تبعید، در عمارت عجیبوغریب خود زندگی میکند، فیلمهای قدیمیاش...

تک خال در حفره: نوآر در روشنایی روز
نویسنده: مالی هاسکل مترجم: محمدرضا چاوشی فیلم تک خال در حفره به کارگردانی بیلی وایلدر تقریباً نیازمند گسترش افتخاری تعریف فیلم نوآر است. در این فیلم خبری از کارآگاهان خصوصی...

خیالت راحت آخر قصه خوش است!
درباره «بعضیها داغشو دوست دارند» محصول 1959 «بعضیها داغشو دوست دارند» یکی از ماندگارترین آثار بیلی وایلدر است و البته که وایلدر، فیلم ماندگار و درخشان کم ندارد. «بعضیها داغشو...

خسرو صدایم کن!؛ نقدی بر فیلم زیبا صدایم کن
چه پدر عاقلی! این عبارت موقع تماشای فیلم مدام در ذهنم تکرار میشد. از همان اول که خسرو پول زیبا را از صاحبکارش پیروز با شجاعت گرفت. چه پدر عاقلی!...

یا خدای آمون!؛ نقدی بر فیلم موسی کلیم الله
فیلمهای تاریخی مخصوصاً تاریخ پیامبران علیهمالسلام یک مشکل اساسی دارند که داستان آنها را همه از قبل میدانیم! لذا کار فیلمنامهنویس خیلی سخت است که بتواند کشمکش و تعلیق مناسبی...

موضعی ارزشمند با درامی خام دستانه؛ نقدی بر فیلم بلوط پیر
فیلم «بلوط پیر» اثری است که در عین داشتن موضعی ارزشمند، در روایت خود دچار کاستیهایی است که بر تجربهی تماشای آن سایه میاندازد. داستان در سال ۲۰۱۶ رخ میدهد،...

سقوط ناگهانی: زندگی برای دیگری/ نقدی بر اپیزود nosedive از سریال Black Mirror
مارشال مک لوهان معتقد است که رشد تکنولوژی، خلاف آنچه تصور میشود، نه به «آزادتر شدن» انسان بلکه به «اسارت» بیشتر میانجامد؛ وسایل تکنولوژیک دیوارهای نادیدنی زندانی هستند که بشر...

وقتی تجربهای از آموزش، به تصویر درمیآید!؛ نقدی بر فیلم اتاق معلمان
فیلم «اتاق معلمان» ساختهی ایلکر چاتاک، با روایتی ساده اما چندلایه، تماشاگر را نه فقط در موقعیت یک معلم، بلکه در دل تجربهای انسانی قرار میدهد که در آن، زیستن،...

جایی دور از دلها و ذهنهای ما؛ نقدی بر فیلم هفتاد سی
اگر بخواهیم بخندیم و از حزن و محنت گاه گاه زندگی فاصله بگیریم، نیاز است که جلوههای کمدی و طناز زندگی را لمس کنیم و خیالها و شاید فقدانهایمان به...

با من حرف بزن؛ نقدی بر فیلم «درخشش ابدی یک ذهن پاک»
راجر ایبرت منتقد سرشناس فیلم، چارلی کافمن را بااستعدادترین فیلمنامهنویس دهه 2000 میدانست که بیش از هر چیز، نگران فرایندهای فکر و حافظه است. درخشش ابدی یک ذهن پاک تنها...

امیلیا پرز و جشنوارههای بربادرفته
این تصور که میشد بهترین فیلمهای سال را در جمع نامزدهای اسکار پیدا و تماشا کرد سالهاست که ترک خورده و حال که اسکار 2025 هم سپری شد، میتوانم بگویم...

به اسم امام به کام فیلمساز؛ نقدی بر فیلم «1968»
فیلم 1968 ساخته امیرمهدی پوروزیری سراغ یک موضوع خیلی خاص در تاریخ معاصر رفته است که کمتر کسی نسبت به آن اطلاعاتی دارد و ظاهراً خود فیلمساز هم اطلاعات چندانی...

یادداشتهایی بر آثار چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر
این پست به طور روزانه در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر بروزرسانی و تکمیل میشود ... مرد آرام / بریم خانوادگی یه چی بسازیم! اینکه به زنان افغان ظلم شده...

روایت صادقانهای مقابل باورهای دیرین
درباره فیلم «دیگران» ساخته الخاندرو آمنابار نویسنده: سعید مستغاثی «دیشب در عالم رؤیا دیدم که بار دیگر به ماندرلی پای نهاده ام. در نظرم چنین جلوه می کرد که در...

وقتی چسب نمیچسبد؛ نقدی بر فیلم آناتومی یک سقوط
نقدی بر فیلم آناتومی یک سقوط درباره جایزه گرفتن آناتومی یک سقوط در جشنواره کن نمیتوانم قضاوتی کنم چراکه تمام آثار حاضر در رقابت را ندیدهام. شاید میان آنها این...

زیستن رویای رویارویی با خود
نقدی بر انیمه سوزومه اگر از آن رویای اولیه که در انتها به آن میرسیم، بگذریم؛ افتتاحیه اثر ما را به یاد بر فراز تپه شقایق میازاکی بزرگ میاندازد. منتها...